Att tolka bilder utifrån ett spelarperspektiv

Tolkandet av bilder har varit en gren inom samhällsvetenskapen under det senaste århundradet. Tankesättet att se delen och helheten av exempelvis en bild har i den kulturmarxistiska diskursen setts som ett användbart verktyg för att dissekera exempelvis reklamen som i dag förekommer runt om i massmedia i oliak former. Som student av kritisk teori har man användning av hermeneutiken – en slags kunskapsteoretisk gren där man ibland kan kolla på reklam på TV för att ta ett exempel. De senaste åren har svenskarna blivit utsatta för aggressiv tv-reklam om casinobonusar vilket är något som många svenskar har stört sig på. Spelbolagen har livnärt sig på svenskarnas spelandet i åratal nu, och ingenting tyder på att de kommer sluta med det. Ett kritiskt förhållningssätt hade kunnat utmynna i en större samhällskritik – men även exempelvis EU. Hade Sverige inte varit med i EU hade det förmodligen varit förbjudet, och vi hade kunnat fortsätta spela på www.svenskaspel.se som aldrig förr. Hur det blir detta i framtiden kan man självklart spekulera vidare kring.

One Reply to “Att tolka bilder utifrån ett spelarperspektiv”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *